Succesvol symposium “vrijheid in beweging”

19 April 2013

Met het avondsymposium Vrijheid in beweging over (het verminderen van) vrijheidsbeperking in de zorg voor mensen met dementie stond de MeanderGroep Zuid-Limburg op feestelijke wijze stil bij twee gebeurtenissen uit de afgelopen maanden: de promotie van Math Gulpers, directeur van Verpleeghuis Lückerheide,  en het feit dat binnen de MeanderGroep begin dit jaar alle fixatiebanden zijn uitgebannen.

Het symposium vond plaats in een goed gevulde Rodahal. op hetzelfde podium waar in 2007 ook tijdens een symposium MeanderGroep zijn koerswijziging richting bandeloze organisatie inzette. “Toen begon de bewustwording dat een koerswijziging ten aanzien van fixatie in onze gehele organisatie noodzakelijk was en moest worden vastgelegd in de koers van de MeanderGroep” blikte Roger Ruijters, lid van de Raad van Bestuur van Meander, terug aan het begin van het symposium. Sindsdien, zo stelde hij vast, heeft een stille revolutie in de zorg voor mensen met dementie plaatsgevonden. Kleinschalig wonen is nu de norm; we spreken over kwaliteit van leven in plaats van kwaliteit van zorg. De komst van domotica heeft de veiligheid van mensen vergroot en de verhuizing naar een verpleeghuis wordt steeds langer uitgesteld.

Maar stilzitten is funest. In de zorg blijven we zoeken naar nieuwe wegen om zaken anders en beter aan te pakken. Als mensen uit de zorg daarbij samen optrekken met wetenschappers kunnen er mooie dingen ontstaan. Dat is precies wat gebeurd is tijdens het Exbelt-onderzoek naar het terugdringen van vrijheidsbeperking in de zorg voor mensen met dementie. Ook tijdens dit symposium waren er sprekers vanuit de wetenschap en vanuit de praktijk.