Nieuwsbrief 8

Nieuwsbrief 8 Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg

Wereldcafe in teken van stimuleren van bewegen van verpleeghuisbewoners

Op dinsdag 2 juni 2015 vond voor het eerst binnen de Academische Werkplaats Ouderenzorg een wereldcafe plaats.

Medewerkers van de zeven zorgorganisaties van de Academische Werkplaats Ouderenzorg kwamen in een cafe-achtige setting samen om te brainstormen over methoden om verzorgenden en verpleegkundigen te ondersteunen bij het stimuleren van bewegen van verpleeghuisbewoners tijdens dagelijkse bezigheden.

Zorgverzekeraar CZ positief over bezoek aan Academische Werkplaats

Op maandag 29 juni bezocht een delegatie van CZ de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg.

Wim van der Meeren (voorzitter Raad van Bestuur), Joel Gijzen (directeur zorg), Mijke Nouwen (projectleider dementiezorg), Vera Vennemann en Nathalie van Hooijdonk waren namens de zorgverzekeraar in de ochtend te gast bij enkele locaties van onze partner Envida.

Leren van positieve kenmerken en activiteiten van zorgboerderijen

Hoe kunnen we positieve kenmerken en activiteiten van zorgboerderijen voor mensen met dementie overbrengen naar andere vormen van opvang?  Dit project wordt gefinancierd door Alzheimer Nederland.

Deze vraag staat centraal in een onderzoeksproject van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Maastricht University (CAPHRI School for Public Health and Primary Care).

Aan het woord: onderzoeker Mariska Machiels over 'Communicatie met patienten met dementie in het verpleeghuis verdient meer aandacht'

Mariska Machiels (24) volgde haar afstudeeropdracht voor de opleiding gezondheidswetenschappen (Beleid en Management) bij de Universiteit Maastricht. Vorig jaar is ze na het behalen van haar Master Healthcare Policy, Innovation and Management als onderzoeksassistent gestart bij het project 'Wonen op de zorgboerderij voor ouderen met dementie' van de Academische Werkplaats Ouderenzorg. Sinds februari dit jaar werkt ze fulltime als zelfstandig onderzoeker aan haar eigen project.

Noteer alvast: jaarlijks symposium Academische Werkplaats Ouderenzorg op 6 november 2015

Het jaarlijks symposium van de Academische Werkplaats vindt dit jaar plaats op vrijdag 6 november 2015. Het is voor de vijfde keer dat het jaarlijkse symposium van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg plaatsvindt.

Elk jaar is een andere partner aan de beurt het symposium te organiseren. Deze keer neemt Envida het voortouw in de organisatie van het jaarlijks symposium. Noteer 6 november alvast in je agenda! Programma en nadere informatie volgen nog.

Fijne zomervakantie

De medewerkers en bestuurders van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg wensen u een fijne zomervakantie!