Nieuwsbrief 10 AWO

Nieuwsbrief 10 Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid Limburg

Behoud van zelfredzaamheid van verpleeghuisbewoners

Behoud van zelfredzaamheid van verpleeghuisbewoners en verbetering van de zorgkwaliteit in verpleeghuizen zijn de overkoepelende aandachtsgebieden van Nurses on the Move, een onderzoeksproject dat wordt uitgevoerd door de Universiteit Maastricht. Een eerste deelproject, een observatiestudie in dienst van de vraag 'Hoe kunnen verpleeghuisbewoners meer gaan bewegen?', is inmiddels afgerond.

Symposium in teken van 'Kwaliteitsbeleving in de ouderenzorg'

Vrijdag 6 november 2015 vond voor het vijfde achtereenvolgende jaar het symposium plaats van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg. Deze keer in het Van der Valk Hotel Maastricht, waarbij Envida optrad als organiserend gastheer.  Het thema van het volgeboekte symposium was "Kwaliteitsbeleving in de ouderenzorg; wat mogen wij verwachten en wat kunnen we doen?". Jan Maarten Nuijens, voorzitter van de Raad van Bestuur van Envida, opende het symposium.

De kracht van de HBO verpleegkundige voor de kwaliteit van de ouderenzorg

Rob Winkens (42) uit Brunssum werkt als HBO-VGG verpleegkundige binnen Cicero Zorggroep (Psychogeriatrische/gerontopsychiatrische zorgverlening intra-en extramuraal). Rob Winkens: 'Verzorgingshuizen verdwijnen steeds meer en thuiszorg heeft de toekomst. Alleen mensen met een hogere zorgzwaarte, zoals dementie, komen nog terecht in verpleeghuizen. Niet alleen worden de clienten daardoor interessanter, het zorgt er ook voor dat verpleegkundigen nieuwe taken en competenties moeten ontwikkelen.'

AWO wederom in internationale schijnwerpers

Begin december vond het tweede congres plaats van de 'Nursing Home Research International Work Group' plaats in Toulouse (Frankrijk). Aan dit congres, dat helemaal in het teken van de zorg in verpleeghuizen staat, werd deelgenomen door meer dan 200 onderzoekers uit 32 landen.  In een anderhalf uur durend symposium binnen het hoofdprogramma, presenteerde de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg haar werkwijze en illustreerde deze met projecten over nieuwe verpleeghuisvormen en kwaliteit van verpleeghuiszorg in Europa.

Gelukkig Kerstfeest en een gezond 2016

De medewerkers van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg wensen u een gelukkig kerstfeest en een gezond en succesvol 2016.