Kort verslag bijeenkomst 'Het Fitte Brein'

05-10-2013

“Bewegen, denksport en kauwen: je wordt slimmer en minder snel dement”

Met groot succes organiseerde de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg voor het eerst een lezing voor het algemene publiek. Binnen een paar dagen was de gratis publiekslezing ‘Het fitte brein’! volgeboekt. Zaterdag 5 oktober jl. was het zover. Ruim 400 bezoekers zaten op het puntje van hun stoel in de grote collegezaal bij de Universiteit Maastricht. Gastheer professor ouderenzorg Jan Hamers, opende deze middag en was benieuwd naar de relatie tussen het verbeteren van langdurige zorg voor (dementerende) ouderen en de verhalen van de bijzondere sprekers Ard Schenk, Dick Swaab en Erik Scherder.

Bekijk hieronder de presentatie(s). Klik in de kolom rechts om een ander onderdeel te kiezen.
Kies de beweging die bij je past:
Jan Hamers

‘Ons allen is vandaag een grote spiegel voorgehouden’ besloot Professor Jan Hamers de bijeenkomst. Hij benadrukte het belang van een goede beschrijving van beweging. ‘Het gaat vooral om alledaagse activiteiten, variërend van kauwen en aankleden tot tuinieren, klussen en wandelen. Kies de beweging die bij je past, maar beweeg!’ Hiermee legde hij ook de link naar de Academische werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg, die de publiekslezing organiseerde. ‘Bewegen is ook belangrijk voor kwetsbare ouderen, zelfs als ze in het verpleeghuis wonen. Vanuit de werkplaats doen wij wetenschappelijk onderzoek naar het inpassen van beweging in de dagelijkse zorg en het effect op de zelfredzaamheid van mensen.’