Kort verslag bijeenkomst 'Het Fitte Brein'

05-10-2013

“Bewegen, denksport en kauwen: je wordt slimmer en minder snel dement”

Met groot succes organiseerde de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg voor het eerst een lezing voor het algemene publiek. Binnen een paar dagen was de gratis publiekslezing ‘Het fitte brein’! volgeboekt. Zaterdag 5 oktober jl. was het zover. Ruim 400 bezoekers zaten op het puntje van hun stoel in de grote collegezaal bij de Universiteit Maastricht. Gastheer professor ouderenzorg Jan Hamers, opende deze middag en was benieuwd naar de relatie tussen het verbeteren van langdurige zorg voor (dementerende) ouderen en de verhalen van de bijzondere sprekers Ard Schenk, Dick Swaab en Erik Scherder.

 

Bekijk hieronder de presentatie(s). Klik in de kolom rechts om een ander onderdeel te kiezen.
Actiever brein: prikkel je hersenen: 
Dick Swaab

Hersenonderzoeker Professor Dick Swaab (arts), bekend van het boek ‘Wij zijn ons brein’, had andere tips om het brein te bewegen. Om hersenen te activeren, hoeft u volgens Swaab niet altijd zelf in actie te komen. ‘Je brein ziet beweging en doet dit na. Door na-apen kun je je brein bewegen zonder je lichaam te bewegen’ legt Swaab uit. Hij benadrukt dat topsport zelfs ongezond kan zijn  en laat voorbeelden zien dat sport gevaarlijk kan zijn met risico’s op hersenbeschadiging bij boksen, voetbal en marathon. Na een leven lang onderzoek naar de werking van het menselijk brein is Swaab dé autoriteit. Door mensen met dementie meer licht te geven in hun leefomgeving wordt het dag- en nachtritme verbeterd. Hij liet aan de hand van wetenschappelijk bewijsmateriaal zien dat het heel belangrijk is om op verschillende leeftijden je hersens te blijven prikkelen en interesses te houden. Denksport beschermt het brein tegen ouderdom. Volgens hem is de denksport veel veiliger en wordt u hier ook gezond ouder mee. Zo  prikkelt schaken de hersenen en blijkt dat mensen met een hoger IQ langer leven. Dick: ‘Toch kunt u beter nadenken door voldoende beweging en beschermt sport tegen ziekten die het brein kunnen schaden. Zo is het brein nodig voor beweging en is beweging nodig voor een optimale breinfunctie’. De tips van Swaab luiden: houd uitdagende taken in je werk of je sociale leven. Of maak muziek, lees een boek, leer een (extra) taal en speel spellen waarbij je je hersens goed moet gebruiken. Dat helpt de hersens lenig te houden.